ذهن و هوش

چگونه تمرکز را افزایش دهیم (3 نکته سریع)

اعتراف می کنم، مدیتیشن نمی کنم – بارها تلاش کرده ام و تلاشم را کنار گذاشته ام.

بین تکان‌دهنده درونی‌ام، کمر ناراحت، تمایل به به خواب رفتن فوری در حالت سکون و آرامش و تعدادی از استراتژی‌های مؤثر دیگر که برای «قدرت‌های ذهنی» خود استفاده می‌کنم – هرگز نتوانسته‌ام فواید مدیتیشن را به اندازه کافی برای ادامه انجام آن تجربه کنم.

از طرف دیگر، ایجاد تغییرات در محیط من، سریعترین راه برای تأثیرگذاری بوده و بیشترین سود را برای من به ارمغان آورده است.

برای اینکه متمرکز بمانید چه کاری می توانید با محیط خود انجام دهید؟

1. یک فضای کاری راحت ایجاد کنید

اول، برای تمرکز بهتر روی کار، ارگونومی مکانی را که می خواهید تمرکز خود را افزایش دهید، بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که میز و صندلی شما در ارتفاع مناسبی قرار دارند تا به کمر خود فشار نیاورید. اغلب یک چیز ساده مانند یک کوسن کوچک یا یک حوله غلتان شده برای حمایت از کمر شما کافی است تا از درد پشتی که جریان کار شما را مختل می کند، جلوگیری کند.

موقعیت رایانه خود و هر ابزار کاری دیگری را که استفاده می کنید تنظیم کنید. تنظیم بهینه برای فضای میز شما شامل قرار گرفتن مانیتور شما به اندازه طول بازوها و دور از چشمان شما و مچ و دستان شما روی صفحه کلید مستقیم در سطح آرنج یا زیر آن است.

2. نویز را حذف کنید

سر و صدا یکی دیگر از عناصر حیاتی محیط کار است که بسیاری از افراد از تأثیرات آن قدردانی نمی کنند. سر و صدا نه تنها یک عامل حواس پرتی قوی است، بلکه مغز شما را مجبور می کند تا با نادیده گرفتن آن کار اضافی انجام دهد. اگر تا به حال در یک محیط پر سر و صدا کار کرده اید، می دانید که چقدر این کار می تواند خسته کننده باشد.

حذف یا به حداقل رساندن نویز در محیط شما می تواند فوایدی فوری برای تمرکز و حافظه شما داشته باشد.

شما نیازی به سکوت کامل ندارید، اما حداقل سعی کنید مکالمات و هر چیزی که شبیه گفتگوهای اطرافتان است را به حداقل برسانید/حذف کنید. اینها قاتلان تمرکز واقعی هستند، زیرا مغز ما برای هماهنگی با مکالمات (در صورتی که فوایدی برای بقا برای آن وجود داشته باشد) سیم کشی شده است.

مکالمات و تکه‌هایی از مکالمات از منابع بسیاری می‌آیند، به عنوان مثال:

  • همکاران
  • دوستان
  • خانواده
  • رهگذران
  • رادیو

خواه این چیزهای شایعات و سایر اسهال های کلامی از پنجره، در باز یا دیوارهای نازک شناور شود، مغز شما را مشغول می کند تا تکه ها را بفهمد. در نتیجه تمرکز و قدرت حافظه شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

موسیقی نیاز به توجه ویژه دارد، زیرا موسیقی احساسات را برمی انگیزد و احساسات مثبت یا منفی بر روند یادگیری تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم موسیقی را در فرآیند یادگیری مفید می دانند.

اگر موسیقی پیدا کرده اید که به شما کمک می کند بهتر به خاطر بسپارید، برای شما خوب است. اگر همچنان به دنبال موسیقی مناسب هستید، به خاطر داشته باشید که یادآوری خاطرات قدرتمند عاطفی می تواند به روند یادگیری شما نیز آسیب برساند. و اگر دوست دارید به موسیقی همراه با اشعار گوش دهید – فقط به تأثیر مکالمه توجه داشته باشید: با تلاش برای تنظیم متن و درک معنای آنها، کار دیگری به کاری که مغز شما قبلاً انجام می دهد اضافه نکنید.

اگر دفتر/اتاق مطالعه خود را ندارید، ناامید نشوید. تعدادی دستگاه ساده وجود دارد که می تواند کمک کند. ساده ترین کار این است که یک جفت هدفون یا گوش بند حذف نویز تهیه کنید.

نویز سفید نیز ممکن است راه حلی ارائه دهد، البته نه دائمی، زیرا نویز سفید در دراز مدت نیز می تواند خسته کننده باشد. من این پست را در اتاق ناهارخوری خود می نویسم (من در خانه دفتر ندارم) در حالی که شوهرم در اتاق نشیمن همسایه مشغول تماشای Hunger Games است. من عموماً به سر و صدا حساس هستم و حواس‌ام پرت می‌شود و با آن تلاش می‌کنم، اما این واقعیت که رطوبت‌گیر روشن است و صدای آن بلند است واقعاً روز را برای من نجات می‌دهد.

قبل از اینکه صحبت در مورد محیط شما را تمام کنم، اجازه دهید یک ترفند قدرتمند دیگر را برای بهبود فورا تمرکز شما ذکر کنم.

3. فناوری را طوری مدیریت کنید که شما را مدیریت نکند

فناوری را خاموش کنید

بله، فناوری می‌تواند برای یادگیری و بهره‌وری کار مفید باشد، اما اگر فناوری را مدیریت نکنید، شما را مدیریت خواهد کرد.

من به شما نمی گویم که به طور کامل «خارج از شبکه» شوید، اما می توانید تمرکز و توانایی خود را در به خاطر سپردن به سادگی با خاموش کردن همه اعلان ها افزایش دهید. یا همانطور که آنتونی در یادداشت های چینی ماندارین و اسرار حافظه صبحگاهی پیشنهاد می کند، حتی تا زمانی که مهم ترین اهداف حافظه خود را تکمیل نکرده اید، هیچ رایانه ای را روشن نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا